Tilbake til artikkler

En Smak av Colombia

Steven Suttons mange reiser dypt gjennom Colombias mest isolerte og uberørte regioner har gitt utslag i kaffebaren Devoción. Målet er å bringe den ferskeste kaffen til kundene i Williamsburg – ofte fra gårder andre kaffebrennerier ikke har tilgang til.

Helt siden oppstarten i Colombia i 2006 har Devoción holdt skyhøy kvalitet, det er ingen tilfeldighet.

–Kaffen vår er den ferskeste kaffen du noensinne vil få smake på utsiden av en gård, forteller Devoción-eier Steven Sutton.

De tette båndene med colombianske gårdeiere er helt avgjørende for å lykkes, og som colombianer har Sutton en unik tilgang til kaffegårder i områder kontrollert av FARC-geriljaen, dette er gårder som de fleste andre kaffebrennere ikke har tilgang til.

–Vi er med gårdeierne våre hver uke. Vi har en tydelig sporbarhet, og vi hjelper gårdeierne kontinuerlig uten stopp. Personlig tilbringer jeg om lag tre-fire uker i New York og en-to uker i Colombia hver måned, forteller Sutton.

Artikkel 1280x750px20

Utilgjengelige bønner

Kaffebønnene blir soltørket på gården, før de tar den korte turen til hovedstaden Bogotá. Dagen etter blir kaffen pakket i egne burlap-sekker og klargjort for turen videre til USA. Kaffesekken blir fraktet over natten via FedEx, og ved ankomst starter FDA-prosessen (Food And Drugs Administration) for godkjenning av importvarer. Rundt morgenen på dag 5 ankommer kaffesekkene brenneriet i Brooklyn hvor brenningen kan starte.

–Vi har bare nok kaffe for 15 dager om gangen, så vi kan garantere at vi brenner kaffen 10 til 30 dager etter at den er høstet, fastslår Sutton, før han legger til at det er vanlig blant andre aktører å brenne kaffebønnene først når de er 120 dager gamle. Noen selskaper gjør kanskje unntak for én eller to bestemte kaffer av spesielt høy kvalitet, men ingen andre gjør det med hver eneste kaffe de høster, slik som Devoción, forteller en tydelig stolt Sutton.

–Etter min mening er Colombia det eneste stedet i verden hvor du kan få spektakulær kaffe året rundt. Det er et land hvor det er utrolig bra utnyttelse av jordområder, og det er fortsatt mye uoppdaget kaffe med stor variasjon. Det tillater oss til en viss grad å spesialisere oss og tilby noe som er veldig unikt og annerledes enn mange andre steder, legger han til.

Ofte er de beste bønnene voktet av FARC-geriljaen som ikke lar hvem som helst få innpass til kjøp og handel. Dette er noe av grunnen til at Sutton har dedikert all sin tid til å bringe verdens mest utilgjengelige bønner til kundenes kaffekopp.

–Du får ikke vår kaffe noen andre steder enn i Brooklyn og Bogotá, sier han. Dop, drap og gjengkriminalitet i geriljarøde soner er bare “en vanlig dag på kontoret” for gårdeierne til Sutton. Som kjent er Bogotá verdens dophovedstad, og Sutton er vant til å ikke bli tatt med til hver eneste kaffeplantasje, for det kan til tider være for risikabelt.

Artikkel 1280x750px21

Tropisk interiør

Kaffebaren som ligger sentralt plassert i Brooklyn, New York, har valgt å skille seg ut med et stilrent interiør. Stedet rommer mye åpen plass og har åpenbart hentet mye inspirasjon fra sitt tropiske opprinnelsesland.

–Når jeg tenker på landet mitt, tenker jeg på grønne fyldige fjell, skog og jungler. Ideen var å bringe noe av Colombia til Brooklyn. Den levende veggen har over 2000 tropiske planter. Alle plantene er mulig å finne levende i Colombia, og rundt 150 av disse plantene er faktisk kaffeplanter. Konseptet vårt er enkelt og greit, akkurat som kaffen vår skal være – men med kvalitet, forteller han. Utenom det, er den ikke ulik mange andre kaffebarer nå til dags.

–Vi har faktisk hentet litt inspirasjon fra stilen som du finner på gamle apotek, sier han videre.

Sansen for interiør er relativt nytt for Sutton, og det var også rent tilfeldig at interessen for kaffe ble som den ble.

– Jeg var i musikkindustrien før jeg begynte med kaffe, men jeg har alltid hatt en stor interesse for gastronomi. Da jeg fant kaffe, falt jeg for det umiddelbart. For meg reflekterer det hele over en kombinasjon mellom kunst og mat, sier han.

Artikkel 1280x750px22

Kaffeopplevelse

Bestselgeren er kaffen Toro, som er en av stedets husblandinger. Det er en kaffe fra Santander-regionen, med varierte smaker av kakao, vanilje, kirsebær og mandel – men alle bønnene til Sutton har høy syrlighet, med mer syrlighet enn bitterhet.

–De forskjellige smakene gjør at alle kaffene våre gir en komplett smaksopplevelse. Vi er heller ikke beskjedne på å legge litt flere gram i koppen din, forteller Sutton

Spesialisering og variasjon er også viktig for å gi en god kaffeopplevelse til kundene.

–Vi tilbyr et godt utvalg av spesialkaffe. Hver andre måned bytter vi om. Ideen er alltid å ha omkring 8 kaffe å velge fra, sier han.

Artikkel 1280x750px23

Bogotá

Kaffebaren i Bogotá er annerledes enn den i Brooklyn på flere måter, for det første har den en del færre ansatte enn de 15 personene som går på jobb i Williamsburg.

–Den er mye mindre, og er mer bygd rundt det apotekiske temaet. Den største forskjellen er at baristaene våre serverer kaffen direkte til bordet, det er fordi folk i Bogotá har mer tid til rådighet og de har ikke noe i mot å vente litt lenger på en kopp. Vi fant derfor ut at det var bedre å servere kundene direkte som på en fin restaurant, forteller han.

Reisene rundt om i Colombia har ledet til et livslangt forhold til gårdeierne. Sutton ser familien deres vokse og bli sterkere. Han ser stoltheten deres knyttet til det å kjenne bønnene de høster, og vite at de er blant verdens mest sjeldne. Nå har han lyst til å dele kaffen med hele verden.

–Vi har lyst til å være i alle hovedsteder og alle de flotte byene i verden. Målet er å dele vår høye kvalitet og ferskeste kaffe med alle, med uimotståelig håndverk i hver eneste kopp. Dette ønsker vi å klare mens vi fortsetter å hjelpe de colombianske gårdeierne for å leve et trygt, bærekraftig og stolt liv.

Visjonen er sterk og drømmene er store for Devoción. Ett av de store målene er ikke bare å dele sin egen kaffe med kaffedrikkende folk verden over, men også å åpne flere kaffebarer rundt om i verden.

–Selskapet vårt er stort på engroshandel og hver levering kombinerer en perfekt balanse mellom engroshandel og forretningshandel. Fra fronten, hvor all brenningen forekommer, har vi kapasitet til å levere til restauranter, hoteller, kontorer og andre aktører. Samtidig inviterer vi deg til et vakkert sted hvor du kan slappe av, drikke en kopp kaffe mens den fortsatt har et hint av Colombia i seg, og hvor kundene kan gi oss varmt godt selskap mens vi gjør vårt daglige arbeid, sier han.

Steven Sutton har også noen tanker om den norske kaffekulturen, men er ydmyk nok til å innrømme at han ikke vet alt.

–Jeg vet at dere er et av topp tre land i verden med mest forbruk per hode, hvis jeg ikke tar feil ligger dere rett bak Finland. I tillegg vet jeg at dere tar kaffe seriøst, og baristaene veldig seriøst. Hvis ikke jeg tar feil, så var det Norge som kom opp med ideen om baristamesterskap. Til slutt vet jeg at dere liker lystbrent kaffe og har en tendens til å like en fruktig kopp. Det er definitivt et av våre mål å nå de nordiske landene, avslutter han.

Men eieren tar ekspanderingsprosjektet foreløpig med klinkende ro. For kaffen som blir laget hos Devoción blomstrer foreløpig godt der den er.