Tilbake til artikkler

Rett i posten

Stadig flere abonnementstjenester tilbyr fersk kaffe levert rett hjem i postkassen, det kan være et spennende tilbud i en travel hverdag.

– På kjøkkenet på Grefsen i Oslo putter Thomas Rem kaffebønner i en kvern.
– Vi har hentet inspirasjon fra MistoBox. Det har vel de fleste som driver med kaffeabonnement gjort? Han skrur på kvernen.

MistoBox er et amerikansk firma som tilbyr abonnement på ferskbrent kaffe. De saumfarer markedet for de beste bønnene og sender fersk kaffe hjem i posten til folk. Connor Riley og Samantha Meis startet MistoBox i San Francisco i 2012, etter å ha tatt et entreprenørfag sammen ved University of Arizona og startet en vellykket folkefinansieringskampanje på nettsiden Kickstarter. Sammen med Fredrik C. Hollen startet Rem i fjor kaffeabonnementstjenesten Postkaffe.no.
– Vi sender ut én til to poser kaffe annenhver uke, avhengig av hvor stor leveranse abonnenten ønsker, sier Rem.

Det var for ett år siden, på en hyttetur på Kvitfjell, at ideen kom til dem.
– Vi hadde gått tom for kaffe. Da sa kompisen min at det hadde vært bra med et abonnement, så man alltid hadde kaffe, forteller Rem. Snaue to måneder senere var tjenesten lansert. Fra håndplukkede brennerier i Skandinavia sender de ut forskjellige kaffebønner. De tilbyr også utstyr og startpakker med vekt, kvern, serveringskolbe, kokekanne og porselensfilter.
– Vi gjør det mest for gøy. Begge to har fulltidsjobber ved siden av, sier Rem, som er shippinganalytiker, mens Hollen jobber som Business Controller.
– Vi gjør ikke dette for å tjene penger på det. Da måtte vi ha investert mer tid. Ingenting kommer gratis.

Lager trenger de ikke. Kaffeutstyret de tilbyr er lagret i boden til Rem. Kaffen bestiller de i små kvantum, slik at den ikke må lagres, men kan sendes så fersk som mulig, kjapt ut til abonnentene.
– Vi får kaffen omtrent dagen etter at den er brent. Og innen en uke er gått er den hos kunden. Hele konseptet er at det skal være ferskt. Rem skjenker kaffe på ny. De har flest abonnenter i Oslo. Én i Australia.

Etterspørsel
Anne Birte Bjørdal Hanken startet Jacu i 2011 sammen med Oliver Hanken og Gunnar Lillevold.
– Vi startet som en kaffebar og mikrobrenneri midt i Ålesund. Nå leverer vi kaffe til utvalgte kaffebarer og kafeer i Norge og noe til utlandet, sier Bjørdal Hanken.

Når startet dere opp med kaffeabonnement?
– Det er litt morsomt, for vi har egentlig ikke startet opp med det, men en etter en spurte om de kunne få tilsendt en kaffe hver måned, så da begynte vi bare med det. Det var ganske raskt etter oppstarten at folk begynte å etterspørre kaffe hjem i posten. Det tok ikke lang tid før de vokste ut av “det lille mikroskopiske” lokalet de brukte og måtte se seg rundt etter et større tilholdssted.
– Vi kjøpte byens nedlagte trafostasjon. Den har vi pusset opp og storkoser oss nå i store, industrielle og heftige rom, forteller hun. I motsetning til Postkaffe.no som sender ut kaffe fra ulike brennerier, sender Jacu kun ut egenbrent kaffe.
– Den 10. hver måned finner vi frem den kaffen som vi er aller mest stolt av akkurat da, pakker den og sender rett hjem i postkassa til de som står på lista. Abonnentene er godt spredd over hele landet, men Bjørdal Hanken forteller at en del bor i strøk hvor det ikke er kort vei til kaffebarer som selger deres kaffe.

Artikkel01

 

Abonnenten
Ingeniør Knut Erik Hagen fra Oslo abonnerer på kaffetjenesten til Postkaffe.
– Jeg begynte å abonnere på kaffe for å få muligheten til å få tilsendt kaffe fra andre brennerier enn de som er her i Oslo. Spenningen ved at man ikke vet hva som kommer i posten er også positivt, og jeg har fått smake kaffe fra land jeg kanskje ikke ville valgt hvis jeg skulle kjøpt selv, forteller han.

I snart ett år har han fått kaffe tilsendt i posten. Like før jul fikk han kollegaene på jobben til å spleise på et abonnement der også.

– Det sørger for at vi alltid har kaffe og ikke må bytte på å kjøpe inn kaffe til enhver tid. Jeg er veldig fornøyd, og det er alltid stas å vite at annenhver mandag dukker det opp poser med kaffe i postkassen. Det kan fort være med på å endre humøret en blåmandag.

Han mener det er få ulemper ved abonnementet. Det eneste han har å sette fingeren på er at det ikke alltid er like spennende kaffer som dumper ned i postkassen.

– Fordelen er at man får kaffe fra andre brennerier enn de i Oslo, og at man ikke må innom brenneriene der for å få ny kaffe. For folk som bor langt fra gode brennerier må abonnement være supert for å få fersk kaffe, sier han og fortsetter:
– På jobben er det også en bra måte å dele utgiften på – og handleturen. Flere kollegaer bor ikke like bynært og har familie. Ved å abonnere på kaffe slipper de å måtte styre med å handle inn kaffe til jobben også.

Populær syssel
Et kjapt googlesøk gir nærmere tyve resultater på ulike aktører som tilbyr kaffeabonnement i Norge alene. Allerede for tre år siden startet kaffe-og coctailbaren Fuglen i Oslo å tilby denne tjenesten. Ved siden av filialen i Oslo har de også en avdeling i Tokyo, hvor de nå også har startet eget brenneri.
– Vi handler kaffe fra forskjellige brennerier ut ifra hva vi mener er beste kvalitet her i landet, samt at vi også tar inn kaffe fra andre europeiske brennerier fra tid til annen. Og fra vårt brenneri i Tokyo, forteller Fuglen-medarbeider Katrine Amdal.
– Gjennom abonnementet sender vi ut variasjoner fra alle mikrobrenneriene vi tar inn, sier hun.
– Tanken bak er at kunder som bor langt unna, eller kontorer og den slags, skal få muligheten til å prøve vårt utvalg av kaffebønner fra brennerier vi handler fra. Det er ikke så mange abonnementer som tilbyr et så bredt utvalg av produkter. Håpet, da vi startet, var jo at dette skulle være interessant for en kaffeentusiastisk person som bor utenfor Oslo, med ønske om en fast dose fra Oslos mange flinke brennerier. I dag har Fuglen abonnenter spredt over hele landet, fra nord til sør. Med hver kaffeleveranse følger også litt informasjon om den utvalgte kaffeposen.

Enmannsbedrift
Kanadiske Tyler Olson kom fra prærien i Canada til Norge. Nå driver han Kaffebox fra huset sitt i Sarpsborg.
– Jeg har rundt firehundre abonnenter og sender til ti forsjellige land, men flest i Norge, sier han.
– Det er gøy å se at det er så stor interesse for det. Kaffebox er blitt en 50 prosent stilling for fotografen. Hver måned får en roterende gruppe brennerier i Skandinavia plukke ut kaffen de selv ønsker å profilere. Dagen etter brenning er kaffen hos Olson, og innen en uke er den hos abonnenten.
– De på posten kommenterer alltid at det lukter så godt når jeg kommer, sier han og ler. I februar 2014 startet han Kaffebox. Han mener at abonnementet ikke bare gagner kunden, men også små brennerier som får spredd kaffen sin rundt i landet. For å finne nye brennerier å samarbeide med, følger han med på kaffemiljøet og kaffebrennekonkurranser i Skandinavia. Selv prøver han alltid å prøvesmake kaffen før den sendes ut til abonnentene.
– Men det er ikke alltid jeg får smakt på kaffen før jeg sender den ut, men jeg stoler på brenneriene og deres valg. Han ser på seg selv som en ideell Kaffebox-kunde.
– Akkurat som med årstidene er jeg veldig glad i variasjon. Hittil har Kaffebox vært en suksess for Olson, men fremtiden er likevel noe usikker.
– Det blir morsomt å se hvordan det blir. Jeg trenger et visst antall kunder for at det skal lønne seg å holde på med dette. Det er gøy å se at folk liker konseptet og blir glad for å få kaffe i posten.

Hjelper i tidsklemma
Tilbake på kjøkkenet på Grefsen har kaffekannen til Thomas Rem blitt tom.
– Jeg tror de fleste abonnerer fordi de ønsker å prøve noe nytt. Og litt på grunn av tidsklemma. Hadde jeg ikke drevet med dette, hadde jeg nok vært abonnent selv, sier han og smiler.